Factcheck

Moet je elk uur slaaptekort inhalen?

September is een drukke maand, met lange dagen en misschien wel korte nachten. Zo kun je een ‘slaapschuld’ opbouwen. Is een inhaalbeweging tijdens een volgende nacht nuttig?

WAAR KOMT DIT NIEUWS VANDAAN?

De Amerikaanse prof. Stanley Coren verzamelde studies waarin proefpersonen mentale tests ondergingen bij een slaaptekort. Deelnemers die 7 uur in de plaats van 8 uur sliepen, haalden op de tests een IQ-score van 1 punt minder. Bij elk extra uur slaapgebrek daalden de scores verder met gemiddeld 2 IQ-punten. Na 1 of 2 nachten langer slapen, bleken de prestatieniveaus zich weer te herstellen.

Ook tonen hersenscans van een persoon met slaaptekort een toename van ‘trage golven’, een van de kenmerken van (diepe) slaap: dit wijst erop dat een ‘slaperig brein’ de verloren slaapfuncties probeert te compenseren.


Maar dat mechanisme heeft zijn limieten. Slaapgebrek laat je het best niet te lang aanslepen. Volgens een andere Amerikaanse onderzoeker Wiliam Dement kun je een chronisch slaaptekort niet meer volledig inhalen.

HOE MOETEN WE DIT NIEUWS INTERPRETEREN?

Elke nacht doorloop je vier tot vijf slaapcycli die telkens grofweg onderverdeeld zijn in volgende fasen: diepe, lichte en REM-slaap. Je lichaam herstelt zich mentaal en fysiek vooral tijdens je diepe slaap, die langer duurt in de eerste slaapcycli dan in de laatste.

Na een korte nachtrust zorgt je lichaam er automatisch voor dat je diepe slaap langer duurt dan normaal. Zo hoef je niet elke minuut slaap in te halen om te herstellen. De belangrijkste periode voor herstel is namelijk het begin van je slaap. Je hoeft er geen extra slaapcyclus aan te breien. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit.


Een vast slaappatroon, ook in weekends, kan je helpen om een biologisch ritme aan te houden en een ongezonde, chronische vorm van slaapschuld te vermijden.

Conclusie: Nee

Als je een goede slaaphygiëne hebt met een regelmatig slaappatroon doorheen week- en weekenddagen, dan compenseert je lichaam een nachtje minder slaap of een paar nachten met een uur minder slaap. Laat slaaptekort niet te lang opstapelen. Chronisch slaaptekort kan langdurige effecten hebben.

BRON www.gezondheidenwetenschap.be