Bijna 3.000 Vlamingen hadden een idee om hun medemens meer aan het bewegen te krijgen. Het winnende voorstel komt uit de koker van Tars Verschelde. ‘Niemand is dol op tv-reclame’, zegt Tars. ‘Daarom zou CM het reclameblok nuttig kunnen gebruiken om in beweging te blijven, met makkelijke oefeningen van één minuut waaraan iedereen kan deelnemen.’ 

Maar wat is nu precies de kracht van een minuut beweging voor de tv? Elke Ghyllebert, stafmedewerker Gezondheidsbeleid bij CM, ziet alvast vijf voordelen.

01

Het is gezond

Elke Ghyllebert: ‘Als je tv kijkt, zit je lange tijd stil. Je spieren vallen in slaap en je vetverbranding vertraagt. Lang stilzitten kan op den duur tot allerlei kwaaltjes leiden, zoals rug- en nekklachten. Schud daarom regelmatig je lichaam weer wakker, je stofwisseling en bloedsomloop hebben er deugd van. Een reclameblok op tv is een uitstekend moment om je spieren eens los te gooien.’

02

Het vergt weinig moeite

‘Je hoeft geen sportkleren, een abonnement of materiaal te kopen. Je salontafel opzij schuiven is genoeg. Het worden gemakkelijke oefeningen. Je bent sneller geneigd te bewegen als je zelf gelooft dat je het aankunt.’ 
 

'We veranderen ons gedrag sneller als we het zelf willen'
Elke Ghyllebert
03

Je houdt het makkelijker vol

‘We hebben het moeilijk om onze gewoontes te doorbreken. We veranderen ons gedrag sneller als we het zelf willen en het niet opgelegd is van buitenaf. Bovendien kun je best stap voor stap meer bewegen. Als je weinig beweegt, stel dan niet als doel om binnen een maand een marathon te lopen. Dan ben je sneller geneigd op te geven. Deze korte beweegsessies zijn dat kleine duwtje in de rug waardoor je zin hebt in meer.’ 

04

Je doet het samen

‘Bewegen is altijd leuker als je het samen doet. Tv-kijken doe je vaak samen met je partner, je gezin of met vrienden. Daag elkaar uit en motiveer elkaar. Wie niet deelneemt, vult de vaatwasser. Het sociaal contact is een belangrijk aspect bij sport en beweging.’
 

05

Je kijkt minder tv

‘We zouden het natuurlijk fijn vinden als mensen de smaak te pakken krijgen door de tv-spots. Want beweging heeft ook een groot effect op je mentale welzijn. Het verfrist de geest. Wie weet knip je de tv op den duur gewoon uit om een wandeling te maken in je buurt. Je voelt je mentaal fitter en je hebt een betere nachtrust.’ 
 

Steven Hermans

'Het gezondheidsfonds in de praktijk'

Van 27 januari tot 1 maart konden mensen hun idee delen op de website beweegmeeridee.be. ‘Ik was aangenaam verrast door het aantal inzendingen’, zegt Steven Hermans, directeur Businessontwikkeling en Innovatie van CM. ‘Van leerkrachten tot ondernemers, de respons kwam uit alle lagen van de bevolking.’ 

Samen met Bart De Ruysscher (CM), Elke Ghyllebert (CM), prof. dr. Wendy Van Lippevelde (UGent) en Imke Courtois vormde Steven de vakjury. ‘Dit was een perfecte campagne om CM als gezondheidsfonds waar te maken. Een grote troef was de inbreng van het publiek: zij brachten de ideeën aan, en uit de top tien koos het publiek de drie finalisten.’

De winnaar werd aangeduid door de vakjury. ‘Van jong tot oud, ziek of gezond, we wilden dat iedereen kon meedoen met het winnende idee. Bij de ‘1 minuut training reclame’ was dat het meest het geval.

Bovendien bereiken we met een tv-spot veel mensen, net op een moment dat ze wat beweging kunnen gebruiken. Met deze tv-campagne eindigt het trouwens niet, wat ons betreft. In de ideeën zit nog een schat aan inspiratie om nieuwe projecten te ontwikkelen.’

Ontdek ook