Waar komt dit nieuws vandaan?

Amerikaanse onderzoekers van de Cleveland Clinic lieten 50 volwassenen (34 mannen en 16 vrouwen) steeds sneller lopen op een loopband. Ze koppelden de lopers aan een hartfilmpje of ECG (elektrocardiogram), dat is de nauwkeurigste manier om een hartslag te meten. De lopers kregen ook een borstband om en droegen twee van vier types horloges met ingebouwde hartslagmeter (één aan elke pols): Apple Watch III, Fitbit Ionic, Garmin Vivosmart HR en TomTom Spark 3.

Verschillen tussen -17 en +20 slagen per minuut

De borstband mat zeer nauwkeurig en kwam steeds overeen met het hartfilmpje (ECG). Geen van de horloges was zo nauwkeurig als de borstband. Rond een loopsnelheid van 13 à 14 kilometer per uur nam het verschil tussen de polsmetingen en de ECG-metingen toe. Bij die hoge snelheid zat de Apple Watch er gemiddeld 1,5 slagen per minuut naast, de Garmin Vivosmart HR 3 slagen en de TomTom Spark 3 tot 6 slagen.

De verschillen zijn niet zo groot. Ze zijn enkel belangrijk als je zware trainingen doet waarbij je je training precies wilt afstemmen op je hartslag. In die gevallen kun je overwegen om een borstband te gebruiken. Als je geen borstband wilt dragen, kun je het best een marge van 5 slagen per minuut aanhouden bij je training.

Hoe moeten we dit nieuws interpreteren?

Het gaat om een beperkte studie. De metingen zijn vrij optimistisch, omdat ze in ideale omstandigheden werden afgenomen en gemiddelden weergeven: de gemeten hartslagen weken zowel naar boven als naar onder af, en daarvan berekenden de onderzoekers het gemiddelde.

Controleer zelf je pols bij abnormale metingen

Veel lopers worden af en toe geconfronteerd met zeer hoge hartslagen die niet overeenkomen met de hartslag die ze zelf tellen aan de pols. Dat leidt soms tot paniek. Als je met je polshartslagmeter abnormale hartslagen opmerkt, controleer je het best zelf even je pols vooraleer je naar de dokter gaat. Het kan immers een afwijking zijn van de hartslagmeter in je sporthorloge.

In een andere studie vonden onderzoekers gelijkaardige resultaten, maar werden ze eerlijker weergegeven. Bij de Apple Watch lagen de verschillen voor 95 procent van de tijd tussen -17 en +20 slagen per minuut in vergelijking met de echte hartslag. Bij de Garmin Forerunner 235 was dat tussen -24 en +31 slagen per minuut. Voor de overige 5 procent van de tijd waren de verschillen nog groter.

Conclusie

NEE

Een Amerikaans onderzoek toont aan dat de hartslag die een polshorloge aangeeft niet erg nauwkeurig is. De polsmeter geeft wel een goed gemiddelde van de hartslag tijdens de totale duur van een loop- of fietstocht. Maar het grootste deel van de tijd geeft het te veel of te weinig aan. De afwijkingen kunnen tot 20 hartslagen per minuut bedragen. Twijfel je aan de nauwkeurigheid? Meet dan zelf even je hartslag met je vinger aan je pols. Of kies voor een borstband, die is betrouwbaarder.

Bron: Gezondheid en Wetenschap