Waar komt dit nieuws vandaan?

De wetenschappers wilden weten of slaapstoornissen een invloed kunnen hebben op onze gezondheid. Ze analyseerden 72 studies. Via bloedanalyses onderzochten die of slaapgebrek en slaapstoornissen een ontstekingsreactie in het lichaam kunnen veroorzaken. Hogere waarden voor C-reactive proteïne (CRP) wijzen op een ontsteking.

Slaapstoornissen en net te weinig of te veel slapen, kunnen ontstekingsreacties doen toenemen

Wat bleek? Minder dan 7 uur per nacht slapen – maar niet extreem weinig – of meer dan 8 uur, gaven hogere CRP-waarden. Slaapstoornissen en net te weinig of te veel slapen, kunnen dus ontstekingsreacties doen toenemen. Als je er niets aan doet, loop je meer risico op hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, overgewicht en diabetes. 

Onderzoekers zochten in een andere analyse van bestaande studies of er een verband is tussen slapen en infecties door bacteriën en virussen. Heel actueel in tijden van COVID-19. Te weinig slapen zou volgens hen het lichaam gevoeliger maken voor infecties.

Hoe moeten we dit nieuws interpreteren?

Te weinig slaap heeft een invloed op onze gezondheid. Maar er is geen bewijs dat voldoende slapen ervoor zorgt dat je geen infectieziekte oploopt. Goed slapen is belangrijk voor onze weerstand, maar ook eet- en andere leefgewoonten spelen een rol.

Er is bovendien een verschil tussen de twee literatuurstudies. De eerste bundelt op een systematische manier alle studies over een bepaald onderwerp. De onderzoekers trekken hun conclusies op basis van duidelijke spelregels. Bij de studie die zoekt naar een link tussen slaap en weerstand tegen infecties, hadden de onderzoekers vooraf een bepaald idee. Ze gingen op zoek naar studies die dat idee konden bevestigen. In de realiteit is het idee onvoldoende bewezen. 

Conclusie

JA

Slaapstoornissen en iets te weinig of net te veel slapen, kunnen ontstekingsreacties in het lichaam veroorzaken. Dat slecht slapen de kans op een (corona-)infectie vergroot, is niet bewezen. Voor onze weerstand zijn voldoende slaap én andere gezonde leef- en eetgewoonten van belang. 

Bron: Gezondheid en Wetenschap

Ontdek ook