Waar komt dit nieuws vandaan?

Een Zweedse onderzoekersploeg ging na of bewust wakker blijven een oplossing kan bieden bij slapeloosheid. Bij deze methode (paradoxale intentie) worden personen met een slaapstoornis gevraagd om datgene te doen wat ze net willen vermijden, namelijk wakker blijven. Daardoor zouden ze hun bed als een verlossing gaan beschouwen en niet langer zien als een bron van angst en ergernis.

In de studies die ze bestudeerden vroegen de onderzoekers aan de deelnemers om langer wakker te blijven, terwijl een tweede groep deelnemers een andere methode volgde zoals bijvoorbeeld relaxatietherapie. Een laatste groep deed niets. De onderzoekers concludeerden dat de slapeloosheid merkelijk verbeterde door langer wakker te blijven, in vergelijking met niets doen. In vergelijking met andere methodes was er weinig effect meetbaar.

Hoe moet je dit nieuws interpreteren?

Ook andere studies tonen aan dat je slapeloosheid kunt aanpakken door je aantal uren slaap te beperken. Spendeer enkel de tijd die je denkt te slapen (minstens vijf uur) in bed. Om het effect van de slaapbeperking te beoordelen, hou je het best een slaapdagboek bij. Merk je verbetering? Breid  je bedtijden elke week wat uit (tot maximum acht à negen uur slaap). Slaapkwaliteit is belangrijker dan het aantal uren dat je slaapt.

De meeste therapieën om slaapstoornissen aan te pakken, zijn pas effectief in combinatie met een goede slaaphygiëne. Een geluidsvrije, donkere kamer met verluchting en vaste rituelen voor het slapengaan blijven dus van groot belang.

Slaap je beter als je wakker blijft?

JA

Door wakker te blijven kun je op termijn je klachten van slapeloosheid verminderen. Combineer de slaapbeperking met een goede slaaphygiëne en breng minstens vijf uur per nacht in je bed door. Praat erover met je arts voor je deze aanpak uitprobeert.  

Bron: Gezondheid en wetenschap

Meer weten over slaap? 
Neem een kijkje op de vernieuwde website en ontdek er alle informatie over slaap, slaapproblemen en de mogelijke oplossingen.

Ontdek ook