Waar komt dit nieuws vandaan?

Een internationale groep onderzoekers voerde tests uit op muizen om te zien of er een verschil is tussen ‘s morgens en ‘s avonds sporten. Verschillende groepen muizen werden op een ander moment van de dag op een loopband gezet. De onderzoekers bekeken daarna de organen, het bloed en de genen van de dieren. Daaruit bleek dat de proefmuizen ‘s morgens meer vet verbranden en ‘s avonds meer suiker. Het zijn resultaten die interessant kunnen zijn om overgewicht te behandelen of om bij diabetes het bloedsuikergehalte beter te regelen.

’s Morgens sporten we vaker met een nuchtere maag, waardoor het lichaam vet inschakelt als energiebron.

Hoe moeten we dit nieuws interpreteren?

Omdat de studie werd uitgevoerd op muizen, kunnen we geen conclusies trekken voor mensen. Het onderzoek maakt ook niet duidelijk of het verschil komt door het moment van de dag of eerder door wel of niet te eten.

’s Morgens sporten gebeurt vaker met een nuchtere maag. De suikervoorraden zijn dan gedaald, waardoor het lichaam vet inschakelt als energiebron. Het omgekeerde geldt voor ’s avonds sporten: er zijn dan grotere suikervoorraden in de lever en dus is er minder vetverbranding nodig. Wat is dan belangrijk, het moment van de dag of het al of niet gegeten hebben?

Een studie van enkele jaren geleden toonde wel aan dat sporten voor het ontbijt, nuchter dus, een betere invloed heeft op de vetverbranding en de manier waarop je lichaam de bloedsuikerspiegel regelt, tenminste bij mannen. Dat werd niet getest bij vrouwen.

Sport je beter 's ochtends dan 's avonds?

ONVOLDOENDE BEWEZEN

Het is onduidelijk of het tijdstip van sporten een impact heeft op je lichaamsgewicht. Wat wel zeker is, is dat je door sport calorieën verbruikt. Kortom, voldoende bewegen is belangrijker dan het tijdstip van de dag waarop je het doet. Kies dus het moment dat je het beste uitkomt. 

Bron: Gezondheid & Wetenschap

Ontdek ook