
Kruimelpad
Selina (21): ‘Tijdens corona was gamen een grote hulp’
Schoolpoorten dicht, het sociale leven achter slot en grendel en een zee van tijd die lonkte. Dus ging de gameconsole in overdrive tijdens de corona-lockdowns, vooral bij jongeren. Onder hen ook Selina. De 21-jarige Limburgse kreeg de smaak te pakken en is ondertussen helemaal aan gamen verslingerd. ‘Het is een belangrijk deel van wie ik ben.’

‘Wacht, ik gooi een swarm grenade.’ Voor wie haar in actie ziet op Twitch, een live-streamingdienst waarop vooral games gestreamed worden, is het meteen duidelijk: Selina gamet op het scherpst van de snee. Ooh’s, aah’s en verwensingen naar andere spelers wisselen elkaar af. In een razend tempo beweegt ze zich door de virtuele wereld en roept ondertussen bevelen. ‘Plant the Spike, plant the Spike!’
Het is koeterwaals voor wie niet thuis is in de wereld van Valorant, een competitief en tactisch online schietspel. Voor Selina, in de gamewereld vooral bekend onder haar alias Frapsel, is het dagelijkse kost. In het spel nemen twee teams van vijf Agents met unieke vaardigheden het tegen elkaar op. Het ene team moet een bom – de Spike – op een bepaalde plaats droppen. Het andere team staat in de verdediging.
‘Het is niet zomaar in het rond knallen. Er komt echt strategie aan te pas. Je moet in je team van vijf afspreken wie wat doet en welke richting je uitgaat. Een beetje zoals bij voetbal.’
‘Gemiddeld ben ik er toch een uur of drie per dag mee bezig. Na school altijd. Op vrije dagen is het dan wat meer. En als ik stream, is dat sowieso minimum drie uur. Ja, ik steek er veel tijd in. Het is gewoon heel, heel plezant.’
Gamingvirus
Onlinespelletjes en videogames vierden hoogtij tijdens de coronapandemie. Uit de COVID-19-gezondheidsenquête van december 2020, die het gezondheidsinstituut Sciensano uitvoerde, bleek dat 7 op de 10 van de jongeren tussen 18 en 24 bezig was met internet- of videospelletjes. 4 op de 10 gaf aan meer te gamen tijdens corona dan daarvoor.
Voor Selina betekende corona de aftrap van haar gamecarrière. Opvallend, want vroeger deed ze het bijna niet.
'Ik was geen gamer. We hadden thuis wel een Nintendo Wii en daar speelde ik wel eens een Mario-spelletje op, maar dat was het. Tijdens het middelbaar ben ik via internet naar Twitch beginnen kijken. Ik vond dat leuk om anderen te zien gamen. En zeker die community van gamers was heel fijn. Toen heb ik ook een PlayStation gekocht, maar dat was mijn ding niet.’
‘Toen kwam die eerste lockdown en had ik plots heel veel tijd. Ik had weinig werk voor school en ik ben met met Animal Crossing op Nintendo Switch begonnen. Daar was ik van ‘s morgens tot ‘s avonds mee bezig. Maar dat was geen probleem, want ik had niet veel te doen. Ik zat thuis vast. Als ik speelde, was ik echt in die wereld. Ik kon volledig mijn gedachten verzetten. Heel leuk.’
Het gamingzaadje was geplant. Toen Selina aan haar hogere studies begon, ontkiemde het helemaal.
‘In september van dat jaar ben aan mijn bachelor milieu-en preventiemanagement begonnen. Ik zat op kot en was daar alleen. Alle lessen waren online. Ik had geen sociale interactie. Dat vond ik echt moeilijk. Ik zat toen ook nog vaak op Twitch en ik kende daar ook al veel mensen. Dan ben ik zelf beginnen te streamen. Het was leuk om samen te gamen. Ik ben ook graag met tienduizend dingen tegelijk bezig. Als je streamt ben je met je game bezig, met de chat, met babbelen. Dat maakt het extra plezant.’
Echte vriendschap
Gamen en streamen bleek voor Selina het ideale antigif voor de eenzaamheid tijdens de pandemie. ‘Gamen heeft me die coronaperiode wel hard geholpen. Er was altijd een livestream te vinden waar mensen bezig waren. Dan vroeg ik of ik kon meespelen. Zo heb ik heel veel mensen leren kennen. Ik ben niet graag lang alleen, daarvoor babbel ik te graag. Gamen is voor mij sociaal contact en je gewoon amuseren.
Bijvoorbeeld Halloween of andere feestjes die je normaal in het echt viert, deden wij online met een groep. Samen gamen. Dat waren dingen waar je kon naar uitkijken. Ook de vrienden die je maakt. Een groot deel van mijn vrienden nu, ken ik door het gamen. Wij steunen elkaar in alles. Dat gaat zoveel ruimer dan alleen gamen. Tijdens examens bijvoorbeeld hebben we samen online gestudeerd en pepten we elkaar op. Dat is echte vriendschap. Je zit zo vaak samen en praat zoveel met elkaar over allerlei dingen. Ik vind het zelfs makkelijker om te praten tijdens het gamen dan bijvoorbeeld aan de telefoon, want dat voelt altijd zo serieus.’

Gamen voor zonsopgang
Dreigt zo’n allesopslorpende hobby als gamen niet te ontsporen? Wanneer wordt enthousiasme een verslaving? Selina geeft toe dat ze zich soms helemaal liet meeslepen.
‘Met Animal Crossing in de eerste lockdown ging het ver. Ik was altijd aan het spelen, dacht aan niets anders. Soms was ik daar tijdens het eten mee bezig omdat ik net op dat moment online iets kon ruilen. Het moést allemaal. Dat was heel belangrijk voor mij. Ik heb toen ook een tijdje als jobstudent in het ziekenhuis gewerkt en ik begon daar ‘s morgens heel vroeg. Ik stond toen nóg vroeger op om te kunnen spelen. Dat was een deel van mijn ochtendroutine. In die periode vond ik dat zo erg niet. Maar toen ik op kot zat, was het voor mij heel moeilijk om het gamen tijdens de blok en de examens te laten vallen. Ik gaf het studeren soms op en begon te spelen. Maar de richting die ik volgde, interesseerde me toen ook niet meer. Ik wilde iets creatiever doen.’
Ondertussen heeft Selina zelf een beter evenwicht gevonden. ‘Het is soms nog lastig, maar ik kan wel zeggen: ik moet nu die taak maken. Niet eerst gamen en daarna pas werken voor school.’
Stilzwijgend trots
Met de ergste coronagolven (hopelijk) achter de rug, is ook de gamingpiek weer wat getemperd. Dat merkt Selina op Twitch.
‘Tijdens corona begonnen veel mensen te streamen. Er zat ook meer volk in de chat van Twitch. Maar het is pas na corona dat ik zag hoeveel mensen aan het gamen waren. Toen het weer mocht om buitenshuis dingen te doen, liep Twitch wat leeg. Als ik nu stream, zijn er minder kijkers en spelen er niet meer zo veel mensen mee. Ik game nu ook wel minder. Dat is normaal. Je kunt weer veel meer doen en soms moet ik ook naar de les. Maar gamen en streamen zijn voor mij wel belangrijk gebleven.’
Tijdens de twee coronajaren wist Selina een stevige gamereputatie uit te bouwen. Als Frapsel heeft ze op Twitch meer dan 3.000 volgers. Het leverde haar een nominatie op als opkomend talent op de 2022-editie van de Jamies, de Vlaamse Onlinevideo Awards.
Gamen heeft het leven van Selina in een bepaalde plooi gelegd. Ze trok een streep onder haar studies milieu- en preventiemanagement en startte dit jaar met Idea- & Innovation Management, een richting waarin ze creatiever kan zijn. Ondertussen schaaft ze haar gamingtalenten bij en bouwt ze haar reputatie als Twitch-streamer verder uit. Daar is Selina zelf trots op. Toch pakt ze er niet graag mee uit.
‘Ik vind het soms nog raar om te zeggen dat ik veel game. Aan het begin van het academiejaar moesten we onszelf voorstellen, en ik heb daarover gezwegen. Ik vond dat moeilijk omdat dat zo’n groot deel van mijn leven is. Maar ik weet dat er vooroordelen zijn. Dat je je tijd verspeelt of dat het niets creatief is zoals bijvoorbeeld piano spelen. Het is iets waar je niet met trots over durft vertellen. Dat is jammer, want het is zo mooi. Ik ben heel blij dat ik ermee begonnen ben. Het is een deel van wie ik ben.'
'Ik wil echt mijn tijd steken in streamen. Daar moeten soms dingen voor wijken. Ik doe dat op vaste momenten in de week. Altijd. Dat is zo. Als mijn vriendinnen op die momenten willen afspreken, dan lukt dat niet. Mijn onlinevrienden zijn voor mij even belangrijk, die schuif ik niet aan de kant. Ik heb echt iets gevonden wat ik leuk vind en waar ik graag mee bezig ben. Een passie? Dat is een groot woord. Maar ik weet niet hoe ik het anders moet noemen.'
Meer lezen over hoe de corona-pandemie het mentaal welzijn van kinderen en jongeren beïnvloedde?
De CM-studiedienst voerde daarover een kwalitatief onderzoek bij professionals over behoeften, hindernissen en oplossingen op het gebied van geestelijke gezondheid. Lees het hier.