Wie zijn jullie?

Lien Collart (Oost-Vlaanderen): ‘Onze opleiding is zeer verscheiden: ergotherapeut, maatschappelijk werker, psycholoog … Maar we hebben een grote interesse voor gezondheid en volgen nog gerichte vorming. Als gezondheidsconsulent zijn we aanspreekpunt, motivator en wegwijzer.’

Waarmee kunnen CM-leden bij jullie terecht?

Lies Bruneel (West-Vlaanderen): ‘Leden die even de weg kwijt zijn en weer op het goede gezondheidsspoor willen geraken, kunnen ons contacteren. Wil je bijvoorbeeld meer bewegen, maar kom je er nooit toe? Dan zoeken we samen naar motivatie. We bekijken wat je zelf wilt en kunt doen. Elk gesprek is maatwerk. Ook mentaal welzijn, levenskwaliteit en sociale contacten krijgen aandacht.’

Elk gesprek is maatwerk. Ook mentaal welzijn, levenskwaliteit en sociale contacten krijgen aandacht
Lies Bruneel

Hoe werken jullie naar een gezonder leven?

Sofie Vander Elst (Antwerpen): ‘Tijdens één gesprek van 45 minuten achterhalen we op welk aspect iemand zich wilt toeleggen en stellen we samen haalbare doelen op om dat gezondheidsaspect te verbeteren. Zes weken later nemen we nog eens telefonisch contact op om te horen of de persoon al stappen heeft gezet. Is dat nog niet gebeurd? Dan zoeken we naar de redenen daarvoor en bespreken we de barrières.’

Jullie nemen het werk van de zorgverleners niet over?

Hannelore Baudaer (Vlaams-Brabant): ‘Wij geven geen medisch of paramedisch advies. Een intensief gedragsveranderingsproces doorlopen we evenmin. Als medische opvolging nodig is, verwijzen we altijd naar een zorgverlener. Aan wie bijvoorbeeld slaapproblemen aanhaalt, geven wij geen specifiek slaapadvies. We bekijken wel samen waar deze persoon terecht kan om het probleem aan te pakken.’

Hoe vinden geïnteresseerden jullie?

Kerensa Nelissen (Limburg): ‘Je kunt bellen naar het contactcenter van je ziekenfonds om een afspraak te maken. Tijdens de coronacrisis is een fysiek gesprek bij de CM-gezondheidsconsulent niet altijd mogelijk. Dit kan enkel uitzonderlijk en indien gewenst. Je kunt wel een afspraak maken voor een digitaal gesprek of wandelgesprek. Ook een afspraak tijdens de avonduren is mogelijk, maar kan enkel digitaal.
Meer informatie kun je aanvragen op de website. Het contact zit vervat in de ledenbijdrage en vraagt geen extra kosten.’