We achterhalen wat de verwachtingen zijn, we laten de persoon reflecteren over de situatie en we proberen samen tot nieuwe inzichten te komen.
Lien Collart

Wat is de meerwaarde van een gezondheidsconsulent?

Diederik: ‘Mensen verliezen zich vaak in de veelheid aan informatie die ze terugvinden op het internet. Wij proberen een wegwijzer te zijn. We reiken concrete handvatten aan waarmee ze zelf aan de slag kunnen. Elk gesprek is maatwerk.’  

Lien: ‘Bovendien luisteren wij als buitenstaander onbevangen naar iemands verhaal. Daardoor benaderen we de situatie vanuit een ander perspectief dan een vriend of familielid.’

Hoe verloopt een gesprek bij jullie?

Lien: ‘Ook al is onze dienst laagdrempelig, aankloppen om hulp te vragen blijft een grote stap. Als mensen hier binnenkomen, merk je vaak dat hun emmer aan het overlopen is. Het eerste wat we doen, is rustig naar hun verhaal luisteren.’

'Stel, iemand wil meer bewegen. Dan gaan we na wat die persoon graag doet, wat de mogelijkheden zijn, wat haalbaar is en wat die persoon kan motiveren.’

Diederik: ‘Drempels samen overwinnen, is veel gemakkelijker dan het helemaal zelf te moeten doen. Na het gesprek zien we onze leden opgelucht en met frisse moed naar buiten gaan.’

Met welke vragen komen leden bij jullie?

Diederik: ‘Voeding, beweging en mentale gezondheid zijn de drie hoofdthema’s die hier aan bod komen. Mentale en fysieke gezondheid gaan vaak hand in hand. Werken aan een gezondere levensstijl, slaapproblemen, veerkracht, eenzaamheid, angst, eenzaamheid, stress, rouw … Mensen durven hun ziel echt bloot te leggen bij ons.’

‘Na zes weken bellen we het lid opnieuw op. We polsen hoe het gaat, moedigen aan om vol te houden en geven extra informatie indien nodig. Vaak merk je dat de persoon al positiever tegenover de situatie staat.’

Lien: ‘Zo had ik eens een gesprek met iemand die zich eenzaam voelde en op zoek was naar nieuwe contacten. Kort nadien belandde ze in het vrijwilligerswerk en zo vond ze opnieuw vreugde in het leven. Dat geeft ongelooflijk veel voldoening.’

Een afspraak maken bij een CM-gezondheidsconsulent?

Dat kan via mail of het contactformulier. Sommige kantoren hebben een onthaalbalie, ook daar kun je terecht voor een afspraak. Het gesprek vindt plaats op kantoor, al wandelend of via beeldbellen.