Met haar BMI-campagne wil CM je Body Mass Index niet kennen. Zo indiscreet zijn we niet. We willen originele Beweeg Meer Ideeën sprokkelen die Vlamingen aanzetten om vaker de benen te strekken.

Volgens de Gezondheidsenquête van 2018 bewoog 63 procent van de volwassenen in Vlaanderen onvoldoende in de vrije tijd.

1. Je houdt je gewicht onder controle

Bewegen is een van de manieren om je Body Mass Index onder controle te houden of te krijgen. En dat is mooi meegenomen. Een BMI tussen 18,5 en 25 wijst voor volwassenen tussen 19 en 60 jaar op een gezond gewicht. Met een BMI van meer dan 25 heb je overgewicht. Je berekent je BMI door je gewicht te delen door je lengte (in meter) in het kwadraat.

Bewegen kan een invloed hebben op je gewicht, want je verbruikt energie die je via je voeding hebt ingenomen. Verbruik je minder dan je inneemt, dan kan dat leiden tot een gewichtstoename. Zorg er dus voor dat je naast evenwichtig te eten ook voldoende beweegt en niet te lang stilzit.

Maar alleen focussen op je BMI of je gewicht doe je beter niet. Want gewicht en gezondheid zijn geen synoniemen. Gezondheid is afhankelijk van vele factoren waarvan het gewicht er een is. Ook het psychisch en sociaal welzijn spelen mee. Daartoe is bijvoorbeeld samen bewegen een
goede aanzet. 

2. Het is goed voor je bloeddruk

Bewegen helpt ook je bloeddruk cholesterol en bloedsuikerspiegel onder controle te houden. Bovendien heb je door te bewegen minder kans op ernstige aandoeningen.

Met een gezonde levensstijl kun je gezondheidsklachten door overgewicht zoals diabetes type 2 voorkomen.

3. Je hebt minder pijn

Tegelijk varen je spieren en botten er wel bij. Beweging leidt tot minder pijn en gewrichtsklachten. Je voelt je ook beter in je vel en je hebt meer energie.

Wist je dat ...

... we 8 uur per dag zitten?

Hoewel bewegen gezondheidswinst oplevert, geraken we moeilijk op
dreef. Volwassenen zitten een dikke 8 uur per dag. Dat is ruim de helft van de tijd zonder de slaapuren.

Vooral als we gaan werken, bewegen we amper. Mensen met een zittend beroep komen slechts 4 keer per dag van hun stoel.

... we dagelijks 30 minuten moeten bewegen?

Dat mag gespreid worden over de dag met minstens 10 minuten bewegen na elkaar. De aanbeveling is ook om het zitten om de 30 minuten te onderbreken.

Voer sommige taken niet uit vanop je stoel. Sta bijvoorbeeld recht als je belt of kort vergadert.

Moedig Vlaanderen aan om in actie te schieten en zoek een Beweeg Meer Idee. Het hoeft niet extreem sportief te zijn, als het maar mensen op de been brengt.

Ontdek ook