
Kruimelpad
Wouter Torfs in zes kantelmomenten
Volgens Wouter Torfs (61), CEO van Schoenen Torfs, kan een mens elke dag weer bijleren. ‘Levenswijsheid vergaar je uit de blutsen, de builen en de mooie momenten van het leven.’ Deze kantelmomenten maakten Wouter alvast wijzer.

Kantelmoment 1
1982 'Mijn huwelijk met de vrouw van mijn leven'
‘Het huwelijk is de formalisering van de keuze om met één iemand door het leven te gaan. Ik ken mijn vrouw al sinds 1976. We waren high school lovers. We leerden elkaar geleidelijk aan kennen, werden samen volwassen. Als je elkaar al zo lang kent, voed je elkaar ook voor een stuk op. Zoals twee bomen die vergroeid geraken en buigzaam zijn. Heel organisch ontdek je elkaars waarden en ga je samen in een richting. Dat wij elkaar zo langzaam door en door mochten leren kennen, is een zegen, besef ik nu.’
Geleerd:
'De keuze van je partner is een fundament voor je leven. Van daaruit bouw je verder, dus koester je geliefde. Blijkt dat fundament krakkemikkig? Herpak je dan en maak een nieuw plan.'

Kantelmoment 2
1986 'Vader worden van vier kinderen'
‘Op acht jaar tijd kregen we vier kinderen. De geboorte van elk kind is een kantelmoment. Bij het eerste kind word je echt wakker in een andere wereld. Dat is met geen pen te beschrijven, je wereld staat op z’n kop. Vader worden maakt zo’n diep gevoel van zorg en verbondenheid in je los.'
'Ik ben een aanwezige vader, altijd geweest. Toen Torfs nog een klein bedrijf was en mijn vrouw – ze is tandarts – vaak lang moest werken, was ik het die de kinderen in bad stopte en een verhaaltje voorlas.'
'Maar mijn vrouw is de moederkloek en het centrum van het gezin. Zij speelt de eerste viool.'
'Vanaf hun twaalfde neem ik elk kind met zijn of haar verjaardag mee voor een tête-à-tête. Een etentje met twee waarbij ik maar één agendapunt heb: minstens één keer zeggen hoe graag ik ze zie.’
Geleerd:
'Het is echt waar, voor je ’t weet zijn je kinderen groot en het huis uit. Beleef dus heel bewust de liefde voor en van je kinderen. Beschouw ze nooit als vanzelfsprekend.'
Kantelmoment 3
1986 'De overstap naar het familiebedrijf'
‘Ik was advocaat aan de Balie van Antwerpen toen de vraag kwam om het familiebedrijf over te nemen. Ik werd de derde generatie aan het roer. Mijn bomma van 86 jaar heeft een belangrijke rol gespeeld bij die keuze. Zij liet me verstaan dat ze het zou appreciëren als ik voor het familiebedrijf koos. En ik zag mijn bomma graag … Noem het een soort van liefdevolle druk (glimlacht).'
'We hadden toen net ook onze eerste dochter gekregen, in functie van kinderen leek de overstap naar het familiebedrijf een goed idee. Dat was ook zo, al was het een moeilijke start. Je moet je inbeelden: mijn voorgangers werkten al dertig jaar op een bepaalde manier en ik wou daar verandering in brengen. Er waren te veel les non-dits: zaken die niet werden uitgesproken. Dat kan zwaarder op een mens wegen dan de dingen te zeggen hoe ze zijn.'
'Ik koos voor de weg van transparante communicatie doorheen heel het bedrijf. Die kentering zorgde ervoor dat ik me er meer thuis ging voelen. We hebben nu ook een uitgeschreven familiecharter waarin afspraken duidelijk staan omschreven. En neen, het is niet altijd rozengeur en maneschijn. Als je met familie samenwerkt, is alles intenser. Maar als je blijft communiceren, wordt je band wel hechter. Ik prijs me gelukkig dat ik mijn nichten en neven, én hun kinderen en zelfs kleinkinderen, zo goed ken.’
Geleerd:
'Een transparant beleid is belangrijk, voor een bedrijf maar zeker ook voor een familie. Voor élke familie. Zo blijf je bewust met elkaar communiceren en groei je niet uit elkaar. Als je samen moeilijkheden onder ogen leert zien, kun je zoveel winnen.'
Kantelmoment 4
2008 ‘Eerste keer beste werkgever van het jaar, intussen al tien keer’
‘Vandaag ben ik content dat ik de kans kreeg om mijn ziel in het bedrijf te leggen. Naast oog voor winst, kwam er zo ook oog voor de maatschappij. Dat stemt de wereldverbeteraar in mij gelukkig. Dat gaat over idealisme: ik geloof erin dat bedrijven een mooie rol kunnen spelen in de maatschappij en kunnen bijdragen tot gelukkigere mensen en goede doelen.'

'Ik wijt de groei van Schoenen Torfs aan yin en yang. De yin-dimensie zit ’m in de menselijke cultuur waar elke medewerker op kan terugvallen. De yang-dimensie, dat is durven keuzes maken in je strategie zoals bijvoorbeeld al je winkels verhuizen naar de rand van de stad en vroeg – nog voor de online verkoop in opmars kwam - investeren in je webshop.’
Geleerd:
'Het geheim van een goed bedrijf zit ’m in de combinatie van yin en yang, de mix van menselijkheid en durf. Die twee kunnen verbinden met elkaar in je strategie, zorgt ervoor dat je een sterk bedrijf wordt. Dat geldt voor zowel grote als kleine ondernemingen.'
Kantelmoment 5
2014 'Tumor in mijn rechternier'
‘De tumor was een echte wake-upcall voor mij. Ik was gezond, had alleen wat hoge bloeddruk. Terloops zei de dokter dat dat soms een teken kan zijn van schade aan de nieren en dat ik anders eens een MRI-scan moest laten nemen. Veertien dagen later was de tumor die in mijn nier bleek te zitten al weggenomen.'
'Het ging allemaal zo snel dat ik toen niet besefte dat ik door het oog van de naald was gekropen. Pas achteraf dacht ik: wow, het kan zo snel gedaan zijn, ik heb ongelofelijk veel chance gehad. Ik moet meer gaan genieten, van de grote en de kleine dingen.'
'Het gaf me ook een heel nieuw perspectief op gezondheid. Dat ik meer zorg moet dragen voor mijn lichaam.'
'Sindsdien ga ik ook anders om met mensen die getroffen worden door een ziekte. Vroeger durfde ik dan niet goed contact op te nemen of ik vergat het soms. Nu bel ik die mensen op en zeg ik dat ik om hen geef en vraag ik hoe het gaat.'
Geleerd:
'Beschouw gezond zijn niet als normaal, je kunt ook ziek worden. Zorg voor jezelf en voor anderen. We moeten de zorgverlening ook ongelofelijk dankbaar zijn en hen meer waarderen. Net als ons sociaal vangnet en onze ziekteverzekering.'
Kantelmoment 6
2020 'De tsunami die coronacrisis heet'
‘Was het een nachtmerrie of is het echt? De coronacrisis is een tsunami die ons overkomt en waar we samen door moeten. Niemand gaat het alleen redden. Ik doe sinds deze crisis elke ochtend een online meditatie. Dat ik mij zo kan verbinden met andere mensen die ook mediteren, helpt me. Verbondenheid is wat een mens sterk maakt. Zelfs mijn vader van negentig heeft nu de videofunctie van Messenger ontdekt en belt elke voormiddag naar de familiegroep. Er is altijd wel iemand online die dan met hem een babbeltje doet. Dat is geruststellend.'
'Op economisch vlak is het belangrijk dat we de lokale economie doorheen deze crisis steunen. Ik hoop dat we dat ook in de toekomst in onze oren geknoopt gaan houden. Misschien is dat ook een wake-upcall: we zagen mondialisering als ideaalbeeld, maar dat is duidelijk niet meer the only way to go.’
Geleerd:
'Sluit je niet op in je angsten en in doemdenken. Blijf contact met elkaar maken, ook al is het digitaal. Zorg dat je niet in een isolement terechtkomt en zoek verbinding. In het belang van onze economie moeten we nu echt gaan inzien dat lokale ondernemingen steunen belangrijker wordt dan ooit. Koop lokaal, alleen zo komen Belgische bedrijven er terug bovenop.'