‘Teleblok ondersteunt studenten op verschillende manieren’, licht Kirsten toe. ‘Enerzijds kunnen ze terecht op de website, waar ze allerlei bloktips en studietools terugvinden. Anderzijds is er de Teleblok-chat tijdens de twee blokperiodes in januari en juni.’

Sterk vrijwilligerswerk

‘De drijvende kracht achter deze chatlijn zijn onze vrijwilligers. Ze bieden studenten een luisterend oor tijdens lastige tijden. De gesprekken die ze voeren zijn heel gevarieerd: van faalangst tot gebrek aan motivatie, maar ook zwaardere onderwerpen zoals automutilatie of zelfmoord komen soms aan bod.’

Tips geven wij niet. Het doel van de chatlijn is de student even laten ventileren en samen met de vrijwilliger kijken hoe het verder moet.
Kirsten Ral

Van IT'ers tot werkzoekenden

Moet je dan psychologie gestudeerd hebben om als vrijwilliger aan de slag te gaan? ‘Absoluut niet’, benadrukt Kirsten. 'Onze vrijwilligers hebben heel uiteenlopende profielen. ‘Werkzoekenden, IT’ers … Je achtergrond is niet belangrijk. Zolang je een warm hart hebt voor studenten en bereid bent te luisteren, ben je welkom!'

‘Als vrijwilliger sta je er ook nooit alleen voor. Samen met een collega ben ik altijd beschikbaar. Vrijwilligers staan in contact met elkaar via een apart chatgesprek en we richten individuele coachingmomenten in.’

Stevig engagement

Teleblok zet sterk in op persoonlijke groei van vrijwilligers. ‘Elke nieuwe vrijwilliger volgt de verplichte vijfdaagse basisopleiding en twee keer per jaar organiseren we vormingen en intervisiemomenten. Alle bijeenkomsten vinden telkens plaats in Gent, Leuven of Antwerpen, maar het vrijwilligerswerk zelf gebeurt gewoon van thuis uit. Zo groei je als vrijwilliger én als persoon. Al deze inspanningen gaan ook gepaard met veel plezier’, verzekert Kirsten. ‘Het is altijd leuk elkaar terug te zien!’

Grijp je kans

‘Ik kan blijven vertellen over Teleblok’, lacht Kirsten. ‘Maar voor een uitgebreide uiteenzetting roep ik iedereen op om naar onze online infoavonden op 11 en 13 september te komen. Daar vertellen we uitgebreid over het reilen en zeilen van onze werking.’

Moet je dan meteen beslissen of je de uitdaging aangaat? ‘Nee hoor', stelt Kirsten gerust. ‘Laat alles even bezinken. Na de infoavond heb je nog voldoende tijd om te beslissen of het engagement wel iets voor jou is.’

Meer weten?

Zin om je in te zetten als Teleblok-vrijwilliger? Schrijf je dan voor de infoavond via teleblok@cm.be. Deze gaat online door.

Ontdek ook