Marc is telefoonvrijwilliger voor de Gentse randgemeenten Wondelgem, Mariakerke en Drongen. ‘Ik kan een beroep doen op een achttal chauffeurs die ik goed ken en dat is nodig om een goeie match te maken. Daarmee bewijs je zowel de aanvrager als de chauffeur een dienst.’

Comfortabel thuiswerken

‘De tijdsinvestering is nogal wisselend en eigenlijk bepaal je dat grotendeels zelf. Je moet natuurlijk voldoende bereikbaar zijn, maar mensen kunnen ook een boodschap inspreken die ik dan later beantwoord op een moment dat het mij past.'

'De mensen zijn het ondertussen zo gewoon, meer dan 50% van de aanvragen kan ik op die manier ‘uitgesteld’ afhandelen.’

Samen maak je als team een verschil in de buurt
Marc Peirens

Chauffeurs kiezen zelf

Chauffeurs bepalen zelf op welke dagen en hoe vaak ze rijden. Marc weet dus perfect wie wanneer beschikbaar is. Zo hoeft hij zelden echt te zoeken.

‘Ik stuur de vraag via mail naar de chauffeur waarvan ik weet dat hij of zij in principe vrij is en krijg dezelfde dag nog antwoord. Meestal kan ik de rit een week vooraf aan de klant bevestigen.’

Teamspirit

’s Avonds of tijdens weekends neem ik enkel telefoons aan van de chauffeurs zelf. Dan weet ik dat het dringend is, ze moeten onverwacht een rit afzeggen of er is een ander acuut probleem. Maar dan staat er gegarandeerd al een collega klaar om in te springen.’

‘Het gevoel dat je als team samen het verschil maakt in je buurt of gemeente geeft mij de meeste voldoening. Ik vind het dan ook belangrijk om de groep regelmatig samen te brengen, ook voor informele momenten.’

Klant tevreden en chauffeur gelukkig

Telefoonvrijwilligers zijn vlot en sociaal voelend maar kunnen meestal ook goed plannen en organiseren. Marc: ‘Een tevreden klant én een gelukkige chauffeur. Dat geeft mij na al die jaren nog steeds en dagelijks voldoening’.

Laat je horen

Heb je interesse om in je gemeente aan de slag te gaan als telefoonvrijwilliger bij CM-Mobiel? CM zorgt voor logistieke ondersteuning, vorming en begeleiding, verzekering en onkostenvergoeding.