
Kruimelpad
Met je vertrouwenspersoon naar de dokter
Kathleen De Boom (54) begeleidt haar mama Eveline De Ryck (80) als vertrouwenspersoon naar de dokter. ‘Mijn mama is hart- en diabetespatiënt en gaat regelmatig op controle in het ziekenhuis.’ Vijf redenen waarom samen naar een arts gaan volgens haar echt een verschil maakt.

Je onthoudt beter met twee
Kathleen De Boom: ‘De meeste dokters proberen je een heldere uitleg te geven, zonder moeilijke medische termen. Maar soms krijg je zo veel informatie dat de arts mijn mama compleet overdondert.'
'Toen de cardioloog ons over een pacemaker vertelde, had ik dat gevoel. Daarom schrijf ik nu de grote lijnen van het gesprek op als geheugensteuntje.’
‘Wanneer we opnieuw thuis zijn, herhaal ik kort wat de arts verteld heeft. Mama is al 80 jaar en kan moeilijk onthouden. Beklemtoonde de nierspecialist bijvoorbeeld dat ze voldoende moet bewegen, dan wijs ik haar daar nog eens op.’
Je vertrouwenspersoon helpt je met je vragen
‘Mijn broers, zus en ik wisselen af als vertrouwenspersoon van mama. Voor we naar een raadpleging gaan, verzamelen we onze vragen. Hoe loopt de behandeling? Moet de medicatie aangepast worden? Wat betekenen die bloedwaarden? Dat lijstje neem ik mee, zodat ik niets vergeet. Na het bezoek aan de arts stuur ik een e-mail met de antwoorden naar mijn familie. Zo is iedereen op de hoogte voor een volgende afspraak.’
‘Mama moet vaak op controle bij de specialist, maar ze is slecht ter been. Ze rijdt zelf niet met de auto en bij het stappen heeft ze hulp nodig. Ze heeft ook moeite om zich te oriënteren in het ziekenhuis.’
‘Ik breng haar daarom met de wagen naar het ziekenhuis. Samen wandelen we naar de wachtzaal van de arts. Na enkele bezoeken ken ik vlot mijn weg.’
Je krijgt morele steun
‘Mama vindt het heel fijn als er iemand vertrouwd bij haar is. Deze keer heb ik mijn dochter bij, vertelt ze dan aan de arts. Zeker als je slecht nieuws krijgt, is het goed dat er iemand bij je is die je begrijpt. Een tijdje geleden had mama bijvoorbeeld last van uitdrogingsverschijnselen. Ze vreesde dat ze daardoor in het ziekenhuis zou belanden. Ik heb haar toen gerustgesteld en nog eens uitgelegd wat de dokter vertelde. Als ze voldoende dronk, was een opname niet nodig.’
Ook met de praktische zaken krijg je hulp
‘Voor we naar een raadpleging vertrekken check ik of we alles mee hebben, zoals haar identiteitskaart en het lijstje met medicatie. Wanneer we naar de endocrinoloog gaan, heb ik ook haar glucosemeter bij de hand.’
‘Tijdens de raadpleging help ik mijn mama bijvoorbeeld ook met omkleden en het beantwoorden van de vragen die de arts stelt.’
Wat is het verschil tussen een vertrouwenspersoon en een vertegenwoordiger?
Als patiënt kun je je laten bijstaan door een of meerdere vertrouwenspersonen. Zij helpen je onder meer om informatie over je gezondheid te krijgen en je patiëntendossier in te kijken. Een vertegenwoordiger doet meer dan je helpen. Hij oefent je rechten in jouw plaats uit wanneer je niet meer in staat bent om dat zelf te doen, bijvoorbeeld als je in coma ligt.
Je kunt zowel je vertrouwenspersoon als je vertegenwoordiger aanwijzen met een formulier. Wanneer je je vertegenwoordiger aanduidt, moet je wilsbekwaam zijn. Beide formulieren vind je op www.cm.be.