Wat is mindfulness eigenlijk?

Daphne Neve: ‘Vaak laten we ons meesleuren door onze gedachten. Met mindfulness leer je om zelf te kiezen waar je aandacht naartoe gaat. Door stil te staan in het moment en dankzij mediatieoefeningen leer je je gedachten, emotie en lichaam wat meer van een afstandje te bekijken zonder onmiddellijk zelf een oordeel te koppelen aan hoe je je voelt, bijvoorbeeld: Ik heb stress, dat wil zeggen dat ik zwak ben. Door mindfulness kun je soms bewuster worden van jezelf en zo tot een oplossing komen.’

Wat is het nut van deze bodyscan-oefening?

Daphne Neve: ‘Ik geloof dat de mens bestaat uit drie componenten: gedachten, emoties en lichaam. Wij zijn vaak als een hoofd op een friscostok: onze gedachten zijn de baas en ons lichaam en emoties dienen te gehoorzamen. Ons lichaam krijgt pas een stem als we ziek worden of als de grenzen al overschreden zijn, zoals bij depressie, burn-out of andere lichamelijke kwalen die door stress de kop opsteken.’

‘De mindfulnessmeditatie bodyscan geeft deze drie componenten even veel spreekrecht. Het lichaam vertelt ons namelijk veel over onze grenzen. Vaak zijn onze spieren gespannen, terwijl we geen inspanning verrichten. Pas als we ’s avonds uitgeput in de zetel vallen, zijn we er ons bewust van hoe moe we zijn. Door deze bodyscan-oefening geregeld te beluisteren, leer je je lichaam beter kennen, zal je het doorheen de dag meer kunnen ontspannen en kan je je energiepeil beter bewaken.’

‘De derde component, emoties, heeft ook een band met ons lichaam. Sommige mensen voelen een lichamelijke last als ze emotioneel zijn. Heel vaak is dit op hetzelfde plekje. Sommigen krijgen hoofdpijn, maaglast, zijn vermoeid … Emoties hebben een impact op onze spieren: als je boos bent, gefrustreerd of verdrietig zal je ook je spieren opspannen. Omdat je je lichaam beter leert kennen, merk je beter wanneer dit gebeurt. Neem dan een momentje om je spieren, en zo je emoties, te ontspannen.’

Waar moet je deze oefening doen?

Daphne Neve: ‘Iedereen kan deze oefening doen. Als je voor de eerste keer luistert, doe je dat het best op een rustige plaats. Je leert je te concentreren op elk lichaamsdeel. Je communiceert met je lichaam. Het mooie is dat je deze oefening kan blijven herhalen. Elke keer horen en ervaren mensen andere dingen. Na een tijdje kun je de oefening zelfs zonder de begeleiding van mijn stem doen, bijvoorbeeld in wachtruimtes, op het perron, tijdens de middag op het werk …’

Ontdek ook