Factcheck

Versterkt wandelen je mentale veerkracht?

De herfst is het favoriete seizoen van veel wandelaars. Een uitstapje naar het bos levert ons al snel 10 000 stappen op. Maar heeft wandelen ook een invloed op onze geestelijke gezondheid?

WAAR KOMT DIT NIEUWS VANDAAN?

De campagne van TeGek!?, de organisatie die psychische problemen bespreekbaar maakt, focust dit jaar op bewegen. Deze campagne motiveert Vlamingen massaal om hun wandelschoenen aan te trekken. De redenering hierachter? De organisatie stelt op basis van wetenschappelijke studies dat wie twee tot drie keer per week een fysieke inspanning doet, zoals wandelen, over het algemeen een betere geestelijke gezondheid heeft dan wie minder vaak beweegt. Wandelen zou het risico op depressie en op angst- en stress-gerelateerde klachten verminderen. Wie deze klachten al heeft, zou ze ook makkelijker verwerken door te bewegen.

HOE MOETEN WE DIT NIEUWS INTERPRETEREN?

49 observatiestudies bij 266 000 mensen tonen aan dat sporten je humeur verbetert en het risico op depressie vermindert. Een studie bij 1,2 miljoen volwassen Amerikanen bevestigt dat drie tot vijf keer per week bewegen (30-45 minuten) het mentaal welzijn verbetert. Wandelen, fietsen of lopen hebben hetzelfde positieve effect. Mogelijks zetten mensen die zich goed in hun vel voelen sneller de stap om meer te bewegen. Uit een zeldzaam onderzoek dat 13 jaar liep, bleek dat wie 150 minuten per week actief is minder vaak een depressie ontwikkelt. Hoe dan ook weten we dat regelmatig bewegen naast effecten op het mentaal welzijn ook het risico verlaagt op hart- en vaatziekten, overgewicht, hoge bloeddruk en diabetes.

Conclusie: Ja

Door elke week 150 minuten te wandelen verbetert het mentale welzijn en verlaagt het risico op depressie. De intensiteit van de beweging is niet van belang. Het positieve effect is vergelijkbaar, zolang je het maar geregeld doet en volhoudt.

BRONĀ www.gezondheidenwetenschap.be