Factcheck

Zijn diepvriesgroenten en -fruit even gezond als verse groenten en fruit?

Eet je wel eens fruit of groenten uit de diepvries? Dan vraag je je vast af of ze even gezond zijn als wanneer je ze vers koopt.

WAAR KOMT DIT NIEUWS VANDAAN?

Amerikaanse onderzoekers gingen na of er in diepvriesgroenten en -fruit evenveel vitaminen zitten als in de verse varianten. Gedurende twee jaar verzamelden en onderzochten ze stalen van zes verschillende groentesoorten (bloemkool, broccoli, maïs, prinsessenbonen, erwten en spinazie) en twee fruitsoorten (aardbeien en bosbessen). Ze kochten de producten in zes verschillende winkels. Zo probeerden ze het effect van de schommelende vitaminegehaltes die van nature aanwezig zijn zoveel mogelijk te beperken.

Groenten en fruit zijn belangrijke leveranciers van vitamine C, beta-caroteen en foliumzuur. Daarom focusten de onderzoekers zich op die vitaminen. Ze deden de analyses direct na de aankoop en ook nadat ze de verse groenten en fruit vijf dagen bewaarden.


Wat bleek? Er waren maar kleine, onbelangrijke verschillen in vitaminegehalte tussen de verse groenten en fruit, de bewaarde en de diepvriesproducten. Een op de drie bewaarde groenten en fruit scoorden iets slechter dan de verse producten en diepvriesproducten.

HOE MOETEN WE DIT NIEUWS INTERPRETEREN?

Groenten en fruit invriezen heeft zo goed als geen negatief effect op het vitaminegehalte. Dat komt omdat ze na de oogst zeer snel verwerkt en diepgevroren worden. Ook als je je verse groenten en fruit enkele dagen in de koelkast bewaart, is het vitamineverlies beperkt. Bij een op de drie producten daalde het vitaminegehalte.

Wat er gebeurt als je verse groenten en fruit langer dan enkele dagen bewaart in de koelkast of bewaart op kamertemperatuur, werd niet onderzocht. Je doet dat sowieso beter niet met de groenten en fruit uit dit onderzoek. Dat zou zorgen voor bederf.


Wil je kiezen tussen verse of diepvriesgroenten en -fruit? Dan hoef je je dus geen zorgen te maken over de vitaminen. Beide varianten passen in een gezond voedingspatroon.

Conclusie: Ja

Diepgevroren groenten en fruit zijn een goed alternatief voor verse groenten en fruit. Ze bevatten evenveel vitaminen. Bewaar je je verse groenten en fruit enkele dagen in de koelkast? Dan verliezen ze mogelijk iets meer vitaminen. Maar dat verlies valt al bij al mee.

BRON www.gezondheidenwetenschap.be